Znajdź wiadomość
Wyszukiwanie według nagłówków i treści
Odwiedzin:
dziś 21,
wszystkich 2812917,
online 3
Strona załadowała się
w 0.01041508 s
zużywając 1,15 MB
Wstęp
Przedmiotem profilaktyki może być każdy występujący w szkole problem, któremu można zapobiec.
Działania profilaktyczne powoduje zmiany w całym środowisku szkolnym, dotyczą bowiem nie tylko uczniów, lecz także rodziców i nauczycieli. Ze względu na ich szeroki zasięg muszą być prowadzone rozsądnie, ostrożnie, z wyczuciem i w oparciu o sprawdzone formy oddziaływania.
Powszechne zauważalne jest powszechne narastanie problemów młodzieży uwarunkowane negatywnym wpływem coraz bardziej ekspansywnych mediów - głównie telewizji, kryzysem rodziny, dużym bezrobociem oraz niewiarą w skuteczność prawych (prawnych i etycznych) działań.
Dostrzegając te zagrożenia , szkoła chce im zapobiegać lub choć łagodzić ich skutki poprzez przygotowanie młodzieży do świadomego zmierzenia się z nimi.
W celu zapewnienia spójności działań podejmowanych w tym zakresie, przedstawiamy do realizacji program profilaktyczny, uwzględniający specyfikę szkoły i wykorzystujący wieloletnie doświadczenia Zespołu Wychowawczego, który koordynuje i wspiera wszelakie działania zmierzające do wytworzenia optymalnej sytuacji wychowawczej w szkole.
Program został opracowany zgodnie z obowiązującymi podstawami prawnymi:
- Konstytucja Rzeczypospolitej art. 72.
- Konwencja o prawach dziecka art. 3, 19 i 33.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (Dz. U. nr 67 z późniejszymi zmianami) np. art. 1 i inne.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. W sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (Dz. U. nr 51 poz. 458 Działalność edukacyjna szkoły pkt. 1, 2 i 3.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 19 czerwca 2001 r. W sprawie ramowych statusów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół oraz zmieniające z dnia 31 stycznia 2002 r. (Dz. U nr 10 poz. 96) W załącznikach - §2 ust 1, 2; § 16 b1 - Statut szkoły określa prawa ucznia ..., § 16 b2 - Statut szkoły określa obowiązki... .
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. W sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartej w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. nr 17 poz. 78 z późniejszymi zmianami z dnia 19 sierpnia 2002 r.).
- Program ochrony zdrowia.
- Narodowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Krajowy program przeciwdziałania narkomanii.
- Krajowy program zapobiegania zakażeniom HIV.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2000 r. W sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni (Dz. U. nr 13 poz. 109) - §1 pkt. 2 ust 2 - Profilaktyka uzależnień... .
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2000 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr 13 poz. 110).
- Program wychowawczy szkoły.
- Wewnątrzszkolny system oceniania.
Rozpoznanie sytuacji w szkole - diagnoza
Na podstawie przeprowadzonych obserwacji, rozmów z nauczycielami, uczniami i ich rodzicami oraz analizy ankiet, rozpoznano następujące problemy, podlegające działaniom profilaktycznym:
- Używanie substancji psychoaktywnych
- Zachowania agresywne (przemoc fizyczna, psychiczna; niszczenie sprzętu, podleganie przemocy)
- Trudna sytuacja materialna
- Zaniedbania wychowawcze
- Problemy emocjonalne
Przyczyny zachowań ryzykownych
- Używanie substancji psychoaktywnych
- łatwa dostępność substancji psychoaktywnych
- niewłaściwe wzorce osobowe
- mała odporność psychiczna, podleganie złym wpływom
- brak wiedzy na temat konsekwencji używania środków uzależniających
- nieumiejętność właściwego zorganizowania wolnego czasu
- Zachowania agresywne
- nieumiejętność rozładowania napięć bez naruszania powszechnie zaakceptowanych norm współżycia
- nietolerancja
- brak poczucia odpowiedzialności za otoczenie
- egoizm
- Trudna sytuacja materialna
- niskie dochody rodziców
- niska samoocena i nadmierna drażliwość
- nieumiejętność szukania pomocy we właściwych instytucjach
- Zaniedbania wychowawcze
- brak pozytywnych wzorców w rodzinie i w środowisku
- upadek autorytetu rodziny
- podleganie niewłaściwym wpływom
- Problemy emocjonalne
- problemy adaptacyjne
- problemy wieku dojrzewania
- kłopoty z porozumiewaniem się
- nieumiejętność pozytywnego zaistnienia w grupie
- nastawienia egoistyczne
- brak samodzielności
Zasoby szkoły do prowadzenia profilaktyki
- Tradycja
- wieloletnie, skuteczne oddziaływania wychowawcze szkoły
- stała współpraca z instytucjami zajmującymi się profilaktyką
- wypracowane, właściwe dla szkoły metody oddziaływania
- szacunek społeczny dla działań wychowawczych szkoły
- Kadra
- priorytetowe traktowanie spraw wychowawczych przez Dyrekcję
- kompetentny zespół wychowawczy
- duża ilość wychowawców zaangażowanych w swoją pracę
- ścisła współpraca zespołu wychowawczego, wychowawców i pedagoga
- umiejętne kierowanie pracą samorządu uczniowskiego
- zaangażowanie nauczycieli w prace pozalekcyjne
- Rodzina
- ścisła współpraca wychowawców z rodzicami uczniów
- zaufanie rodziców do wychowawczych działań szkoły
- działalność Rady Rodziców wspierająca oddziaływania wychowawcze szkoły
- Samorząd lokalny
- lokalny system profilaktyczny
- organizowanie i finansowanie specjalistycznych programów profilaktycznych
- Kościół
- zgodność profilaktyki i nauczania moralnego większości wyznań
Problem rozpoznany
- Używanie substancji psychoaktywnych
- Cel dzałania szkoły
- Zapobieganie uzależnieniom
- Pomoc uczniom zagrożonym uzależnieniem
- Zadania szkoły
- uświadomienie problemu uczniom i rodzicom
- ukazanie wartości życia bez uzależnień
- diagnoza (wyodrębnienie grup ryzyka)
- otoczenie szczególną opieką uczniów z grup ryzyka
- Sposób działania szkoły (realizuje)
- godziny wychowawcze na temat patologii życia społecznego: alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii, zażywania dopalaczy (wychowawca, pedagog)
- opracowanie materiałów informacyjnych dla rodziców (zespół wychowawczy)
- pedagogizacja rodziców uczniów klas pierwszych (wychowawca klas pierwszych)
- bieżąca publikacja materiałów informacyjnych (zespół wychowawczy)
- stałe uzupełnianie literatury tematycznej w bibliotece szkolnej (biblioteka i dyrekcja)
- zachęcanie nauczycieli do pogłębiania ich wiedzy związanej z uzależnieniami (zespół wychowawczy i dyrekcja)
- udział młodzieży w spektaklach o tematyce związanej z problemami uzależnień (pedagog, wychowawca)
- udział w programach profilaktycznych prowadzonych przez specjalistów (pedagog)
- ankiety (pedagog, wychowawca)
- obserwacja uczniów (wychowawca)
- stały kontakt z rodzicami uczniów (wychowawca)
- stała opieka ze strony Zespołu Wychowawczego (zespół wychowawczy)
- informacja o placówkach specjalistycznych zajmujących się pomocą psychologiczną, medyczną i prawną (pedagog)
- Cel dzałania szkoły
- Zachowania agresywne, stosowanie przemocy fizycznej, stosowanie przemocy psychicznej, niszczenie rzeczy, podleganie przemocy
- Cel dzałania szkoły
- Wskazanie różnorodnych sposobów rozładowania napięć bez naruszania powszechnie zaakceptowanych norm współżycia
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości, podmiotowości
- Zadania szkoły
- wykształcenie umiejętności rozpoznawania i nazwania emocji
- zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z emocjami (stres, złość, lęk, kompleksy)
- wzbudzenie chęci rozwijania się, uczestniczenia w życiu środowiska
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności
- wykształcenie postaw asertywnych
- Sposób działania szkoły (realizuje)
- przeprowadzenie lekcji wychowawczych (wychowawca)
- zorganizowanie we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną zajęć warsztatowych dla wybranych uczniów (pedagog)
- udział uczniów klas maturalnych w programie profilaktycznym (wychowawca, pedagog)
- organizowanie zajęć pozalekcyjnych (Dyrekcja Szkoły, opiekunowie kółek zainteresowań)
- promocja sportu (np. szkolny dzień sportu) (nauczyciele wych.fizycznego)
- uroczystości szkolne (samorząd szkolny)
- konkursy, olimpiady (wszyscy nauczyciele)
- akcje okolicznościowe (wszyscy nauczyciele)
- włącznie uczniów do działań na rzecz szkoły i środowiska (sprzątanie świata, odnawianie sprzętu, dyżury uczniów na korytarzu, dbanie o otoczenie szkoły) (wychowawca, nauczyciele)
- zachęcanie uczniów do szczególnej dbałości o własne sale lekcyjne (wychowawca)
- spotkanie z przedstawicielami Policji (pedagog)
- wspólne (nauczyciel i uczniowie) rozwiązywanie sytuacji konfliktowych (zespół wychowawczy)
- Cel dzałania szkoły
- Trudna sytuacja materialna rodzin
- Cel dzałania szkoły
- Wykształcenie umiejętności dostrzegania wartości pozytywnych
- Zadania szkoły
- umożliwienie uczniom rozpoznania i rozwijania własnych mocnych stron
- budowanie pozytywnego nastawienia do własnych możliwości
- ułatwienie kontaktu z najnowszymi osiągnięciami nauki, techniki
- utrzymywanie przez wychowawcę kontaktu z rodziną ucznia
- budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli, chęci wspierania ucznia
- udzielanie pomocy materialnej
- Sposób działania szkoły (realizuje)
- indywidualizacja nauczania (wszyscy nauczyciele)
- kółka zainteresowań (opiekunowie kółek zainteresowań)
- przeprowadzenie lekcji wychowawczych (wychowawca, pedagog)
- zajęcia z przygotowania do życia w rodzinie (nauczyciel)
- zapoznanie z prawami społecznymi (prawa konstytucyjne, prawo pracy, prawa dziecka itp.) poprzez ekspozycję w gablocie i zajęcia lekcyjne (nauczyciele przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie)
- możliwość korzystania z Internetu (Dyrekcja)
- wyposażenie biblioteki w specjalistyczne czasopisma (biblioteka)
- wykorzystanie możliwości stwarzanych przez środowisko lokalne (wizyty w zakładach pracy, wystawy techniczne itp.) (opiekun praktyk i nauczyciele przedmiotów zawodowych)
- wywiadówki (wychowawca)
- dyżury indywidualne (wychowawca)
- informowanie nauczycieli o sytuacji rodzinnej, materialnej ucznia (pedagog)
- stypendia naukowe i socjalne (zespół wychowawczy)
- stypendia dla określonych grup społecznych (zespół wychowawczy)
- uzasadnione zwolnienia z opłat na ubezpieczenia i innych opłat szkolnych np. nieodpłatne wyjście do kina, teatru (wychowawca)
- Cel dzałania szkoły
- Zaniedbania wychowawcze
- Cel dzałania szkoły
- Wyrobienie potrzeby pracy nad sobą, ukazanie życiowej przydatności pozytywnego zaprezentowania siebie
- Ścisła współpraca z rodziną
- Zadania szkoły
- ukazać pozytywne wzorce zachowania
- kultywować tradycje rodzinne, świąteczne, patriotyczne
- ukazywanie różnych możliwości spędzania czasu, zdrowy tryb życia
- zwiększenie wiedzy pedagogicznej rodziców
- podniesienie autorytetu rodziny
- Sposób działania szkoły (realizuje)
- dawanie przykładu przez nauczycieli (wszyscy nauczyciele)
- lekcje wychowawcze (wychowawca)
- zajęcia z przygotowania do życia w rodzinie (nauczyciel)
- organizowanie konkursów, quizów na temat sovoir-vivre (zespół wychowawczy i samorząd uczniowski)
- wykorzystywanie sytuacji szkolnych do przypominania o kulturze zachowania, np. przed studniówką (wszyscy, gł. wychowawcy)
- pokazanie możliwości wpływania na wizerunek rodziny w momencie zagrożenia jej stabilności (pedagog)
- organizacja wigilii klasowej, świąt narodowych,, uroczystości związanych z tradycją szkolną (wychowawcy, samorząd uczniowski)
- życie kulturalne szkoły - teatr, kino, muzeum, programy profilaktyczne (Dyrekcja, zespół wychowawczy)
- zajęcia pozalekcyjne (nauczyciele prowadzący)
- pedagogizacja (wychowawca)
- mówienie w obecności ucznia o jego rodzicach z szacunkiem (wszyscy)
- współudział rodziców w życiu szkoły (Rada Rodziców) i klasy (trójki klasowe) (Dyrekcja, wychowawca)
- zapraszanie rodziców na uroczystości szkolne (zespół ds. promocji, Dyrekcja)
- wykorzystanie różnych umiejętności rodziców do kreowania życia szkoły, klasy (wychowawca)
- Cel dzałania szkoły
- Problemy emocjonalne
- Cel dzałania szkoły
- Pokazanie sposobów rozwiązywania problemów
- Zadania szkoły
- propagowanie zdrowego stylu życia
- stworzenie atmosfery życzliwości w kontaktach nauczyciel - uczeń
- zajęcia adaptacyjno - integracyjne w klasach
- przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
- Sposób działania szkoły (realizuje)
- organizowanie wycieczek (wszyscy nauczyciele)
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych (wszyscy nauczyciele)
- przeprowadzenie lekcji wychowawczych (wychowawca)
- umożliwienie indywidualnego kontaktu z nauczycielem (wszyscy nauczyciele)
- stałe godziny dyżuru pedagoga (pedagog)
- pozaszkolne spotkania integracyjne (wycieczka, zielona szkoła, ognisko) (wychowawcy klas pierwszych)
- zajęcia z przedsiębiorczośc (nauczyciel)
- zajęcia w Centrum Informacji Zawodowej (pedagog)
- zajęcia z przedstawicielami Młodzieżowego Biura Pracy (pedagog)
- udział w programie "Stres pod kontrolą (pedagog)
- Cel dzałania szkoły
Ewaluacja
Ocena skuteczności i wartości programu przeprowadzana w różnych wymiarach:
- badanie skuteczności oddziaływania programu na losowo wybraną grupę młodzieży w każdym roku nauki
- badanie skuteczności oddziaływania programu w wybranym obszarze w jednej grupie wiekowej w danym roku szkolnym
Ewaluacja została wprowadzona po pierwszym roku działania programu profilaktyki.
Opracował zespół w składzie:
- mgr Elżbieta Zasowska
- mgr Beata Cieślak
- mgr Bożena Molenda