Znajdź wiadomość

Wyszukiwanie według nagłówków i treści

Odwiedzin:
dziś 4, wszystkich 2788334, online 2

Strona załadowała się
w 0.01057816 s
zużywając 1,15 MB

 

 
Szkolny Program Profilaktyczny.

Wstęp

Przedmiotem profilaktyki może być każdy występujący w szkole problem, któremu  można zapobiec.

Działania profilaktyczne powoduje zmiany w całym środowisku szkolnym, dotyczą bowiem nie tylko uczniów, lecz także rodziców i nauczycieli. Ze względu na ich szeroki  zasięg muszą być prowadzone rozsądnie, ostrożnie, z wyczuciem i w oparciu o sprawdzone formy oddziaływania.

Powszechne zauważalne jest powszechne narastanie problemów młodzieży uwarunkowane negatywnym wpływem coraz bardziej ekspansywnych mediów - głównie telewizji, kryzysem rodziny,  dużym bezrobociem oraz niewiarą w skuteczność prawych (prawnych i etycznych) działań.

Dostrzegając te  zagrożenia , szkoła chce im zapobiegać lub choć łagodzić ich skutki poprzez przygotowanie młodzieży do świadomego zmierzenia się z nimi.

W celu zapewnienia spójności działań podejmowanych w tym zakresie, przedstawiamy do realizacji program profilaktyczny, uwzględniający specyfikę szkoły i wykorzystujący wieloletnie doświadczenia Zespołu Wychowawczego, który koordynuje i wspiera wszelakie działania zmierzające do wytworzenia optymalnej sytuacji  wychowawczej w szkole.

Program został opracowany zgodnie z obowiązującymi podstawami prawnymi:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej art. 72.
  • Konwencja o prawach dziecka art. 3, 19 i 33.
  • Ustawa z dnia 7  września 1991 r o systemie oświaty (Dz. U. nr 67 z późniejszymi zmianami) np. art. 1 i inne.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji  Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. W sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (Dz. U. nr 51 poz. 458 Działalność edukacyjna szkoły pkt. 1, 2 i 3.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 19 czerwca 2001 r. W sprawie ramowych statusów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół oraz zmieniające z dnia 31 stycznia 2002 r. (Dz. U nr 10 poz. 96) W załącznikach - §2 ust 1, 2; § 16 b1 - Statut szkoły określa prawa ucznia ..., § 16 b2 - Statut szkoły określa obowiązki... .
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia  1999   r.  W sprawie sposobu nauczania szkolnego  oraz zakresu treści dotyczących wiedzy  o życiu  seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego  rodzicielstwa, o wartości   rodziny, życia  w  fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartej w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. nr 17 poz. 78 z późniejszymi zmianami z dnia 19  sierpnia 2002 r.).
  • Program ochrony zdrowia.
  • Narodowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
  • Krajowy program przeciwdziałania narkomanii.
  • Krajowy program zapobiegania zakażeniom HIV.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2000  r. W sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno -  pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni (Dz. U. nr 13 poz. 109) - §1 pkt. 2 ust 2 - Profilaktyka uzależnień... .
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i  Sportu z dnia 15 stycznia   2000  r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr 13 poz. 110).
  • Program wychowawczy szkoły.
  • Wewnątrzszkolny system oceniania.

Rozpoznanie sytuacji w szkole - diagnoza

Na podstawie przeprowadzonych obserwacji, rozmów z nauczycielami, uczniami i ich rodzicami oraz analizy ankiet, rozpoznano następujące problemy, podlegające działaniom profilaktycznym:

  • Używanie substancji psychoaktywnych
  • Zachowania agresywne (przemoc fizyczna, psychiczna; niszczenie sprzętu, podleganie przemocy)
  • Trudna sytuacja materialna
  • Zaniedbania wychowawcze
  • Problemy emocjonalne

Przyczyny zachowań ryzykownych

  • Używanie substancji psychoaktywnych
  • łatwa dostępność substancji psychoaktywnych
  • niewłaściwe wzorce osobowe
  • mała odporność psychiczna, podleganie złym wpływom
  • brak wiedzy na temat konsekwencji używania środków uzależniających
  • nieumiejętność właściwego zorganizowania wolnego czasu
  • Zachowania agresywne
  • nieumiejętność rozładowania napięć bez naruszania powszechnie zaakceptowanych norm współżycia
  • nietolerancja
  • brak poczucia odpowiedzialności za otoczenie
  • egoizm
  • Trudna sytuacja materialna
  • niskie dochody rodziców
  • niska samoocena i nadmierna drażliwość
  • nieumiejętność szukania pomocy we właściwych instytucjach
  • Zaniedbania wychowawcze
  • brak pozytywnych wzorców w rodzinie i w środowisku
  • upadek autorytetu rodziny
  • podleganie niewłaściwym wpływom
  • Problemy emocjonalne
  • problemy adaptacyjne
  • problemy wieku dojrzewania
  • kłopoty z porozumiewaniem się
  • nieumiejętność pozytywnego zaistnienia w grupie
  • nastawienia egoistyczne
  • brak samodzielności

Zasoby szkoły do prowadzenia profilaktyki

  • Tradycja
  • wieloletnie, skuteczne oddziaływania wychowawcze szkoły
  • stała współpraca z instytucjami zajmującymi się profilaktyką
  • wypracowane, właściwe dla szkoły metody oddziaływania
  • szacunek społeczny dla działań wychowawczych szkoły
  • Kadra
  • priorytetowe traktowanie spraw wychowawczych przez Dyrekcję
  • kompetentny zespół wychowawczy
  • duża ilość wychowawców zaangażowanych w swoją pracę
  • ścisła współpraca zespołu wychowawczego, wychowawców i pedagoga
  • umiejętne kierowanie pracą samorządu uczniowskiego
  • zaangażowanie nauczycieli w prace pozalekcyjne
  • Rodzina
  • ścisła współpraca wychowawców z rodzicami uczniów
  • zaufanie rodziców do wychowawczych działań szkoły
  • działalność Rady Rodziców wspierająca oddziaływania wychowawcze szkoły
  • Samorząd lokalny
  • lokalny system profilaktyczny
  • organizowanie i finansowanie specjalistycznych programów profilaktycznych
  • Kościół
  • zgodność profilaktyki i nauczania moralnego większości wyznań

Problem rozpoznany

  1. Używanie substancji psychoaktywnych
    • Cel dzałania szkoły
      • Zapobieganie uzależnieniom
      • Pomoc uczniom zagrożonym uzależnieniem
    • Zadania szkoły
      • uświadomienie problemu uczniom i rodzicom
      • ukazanie wartości życia bez uzależnień
      • diagnoza (wyodrębnienie grup ryzyka)
      • otoczenie szczególną opieką uczniów z grup ryzyka
    • Sposób działania szkoły (realizuje)
      • godziny wychowawcze na temat patologii życia społecznego: alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii, zażywania dopalaczy (wychowawca, pedagog)
      • opracowanie materiałów informacyjnych dla rodziców (zespół wychowawczy)
      • pedagogizacja rodziców uczniów klas pierwszych (wychowawca klas pierwszych)
      • bieżąca publikacja materiałów informacyjnych (zespół wychowawczy)
      • stałe uzupełnianie literatury tematycznej w bibliotece szkolnej (biblioteka i dyrekcja)
      • zachęcanie nauczycieli do pogłębiania ich wiedzy związanej z uzależnieniami (zespół wychowawczy i dyrekcja)
      • udział młodzieży w spektaklach o tematyce związanej z problemami uzależnień (pedagog, wychowawca)
      • udział w programach profilaktycznych prowadzonych przez specjalistów (pedagog)
      • ankiety (pedagog, wychowawca)
      • obserwacja uczniów (wychowawca)
      • stały kontakt z rodzicami uczniów (wychowawca)
      • stała opieka ze strony Zespołu Wychowawczego (zespół wychowawczy)
      • informacja o placówkach specjalistycznych zajmujących się pomocą psychologiczną, medyczną i prawną (pedagog)
  2. Zachowania agresywne, stosowanie przemocy fizycznej, stosowanie przemocy psychicznej, niszczenie rzeczy, podleganie przemocy
    • Cel dzałania szkoły
      • Wskazanie różnorodnych sposobów rozładowania napięć bez naruszania powszechnie zaakceptowanych norm współżycia
      • Wzmocnienie poczucia własnej wartości, podmiotowości
    • Zadania szkoły
      • wykształcenie umiejętności rozpoznawania i nazwania emocji
      • zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z emocjami (stres, złość, lęk, kompleksy)
      • wzbudzenie chęci rozwijania się, uczestniczenia w życiu środowiska
      • kształtowanie poczucia odpowiedzialności
      • wykształcenie postaw asertywnych
    • Sposób działania szkoły (realizuje)
      • przeprowadzenie lekcji wychowawczych (wychowawca)
      • zorganizowanie we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną zajęć warsztatowych dla wybranych uczniów (pedagog)
      • udział uczniów klas maturalnych w programie profilaktycznym (wychowawca, pedagog)
      • organizowanie zajęć pozalekcyjnych (Dyrekcja Szkoły, opiekunowie kółek zainteresowań)
      • promocja sportu (np. szkolny dzień sportu) (nauczyciele wych.fizycznego)
      • uroczystości szkolne (samorząd szkolny)
      • konkursy, olimpiady (wszyscy nauczyciele)
      • akcje okolicznościowe (wszyscy nauczyciele)
      • włącznie uczniów do działań na rzecz szkoły i środowiska (sprzątanie świata, odnawianie sprzętu, dyżury uczniów na korytarzu, dbanie o otoczenie szkoły) (wychowawca, nauczyciele)
      • zachęcanie uczniów do szczególnej dbałości o własne sale lekcyjne (wychowawca)
      • spotkanie z przedstawicielami Policji (pedagog)
      • wspólne (nauczyciel i uczniowie) rozwiązywanie sytuacji konfliktowych (zespół wychowawczy)
  3. Trudna sytuacja materialna rodzin
    • Cel dzałania szkoły
      • Wykształcenie umiejętności dostrzegania wartości pozytywnych
    • Zadania szkoły
      • umożliwienie uczniom rozpoznania i rozwijania własnych mocnych stron
      • budowanie pozytywnego nastawienia do własnych możliwości
      • ułatwienie kontaktu z najnowszymi osiągnięciami nauki, techniki
      • utrzymywanie przez wychowawcę kontaktu z rodziną ucznia
      • budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli, chęci wspierania ucznia
      • udzielanie pomocy materialnej
    • Sposób działania szkoły (realizuje)
      • indywidualizacja nauczania (wszyscy nauczyciele)
      • kółka zainteresowań (opiekunowie kółek zainteresowań)
      • przeprowadzenie lekcji wychowawczych (wychowawca, pedagog)
      • zajęcia z przygotowania do życia w rodzinie (nauczyciel)
      • zapoznanie z prawami społecznymi (prawa konstytucyjne, prawo pracy, prawa dziecka itp.) poprzez ekspozycję w gablocie i zajęcia lekcyjne (nauczyciele przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie)
      • możliwość korzystania z Internetu (Dyrekcja)
      • wyposażenie biblioteki w specjalistyczne czasopisma (biblioteka)
      • wykorzystanie możliwości stwarzanych przez środowisko lokalne (wizyty w zakładach pracy, wystawy techniczne itp.) (opiekun praktyk i nauczyciele przedmiotów zawodowych)
      • wywiadówki (wychowawca)
      • dyżury indywidualne (wychowawca)
      • informowanie nauczycieli o sytuacji rodzinnej, materialnej ucznia (pedagog)
      • stypendia naukowe i socjalne (zespół wychowawczy)
      • stypendia dla określonych grup społecznych (zespół wychowawczy)
      • uzasadnione zwolnienia z opłat na ubezpieczenia i innych opłat szkolnych np. nieodpłatne wyjście do kina, teatru (wychowawca)
  4. Zaniedbania wychowawcze
    • Cel dzałania szkoły
      • Wyrobienie potrzeby pracy nad sobą, ukazanie życiowej przydatności pozytywnego zaprezentowania siebie
      • Ścisła współpraca z rodziną
    • Zadania szkoły
      • ukazać pozytywne wzorce zachowania
      • kultywować tradycje rodzinne, świąteczne, patriotyczne
      • ukazywanie różnych możliwości spędzania czasu, zdrowy tryb życia
      • zwiększenie wiedzy pedagogicznej rodziców
      • podniesienie autorytetu rodziny
    • Sposób działania szkoły (realizuje)
      • dawanie przykładu przez nauczycieli (wszyscy nauczyciele)
      • lekcje wychowawcze (wychowawca)
      • zajęcia z przygotowania do życia w rodzinie (nauczyciel)
      • organizowanie konkursów, quizów na temat sovoir-vivre (zespół wychowawczy i samorząd uczniowski)
      • wykorzystywanie sytuacji szkolnych do przypominania o kulturze zachowania, np. przed studniówką (wszyscy, gł. wychowawcy)
      • pokazanie możliwości wpływania na wizerunek rodziny w momencie zagrożenia jej stabilności (pedagog)
      • organizacja wigilii klasowej, świąt narodowych,, uroczystości związanych z tradycją szkolną (wychowawcy, samorząd uczniowski)
      • życie kulturalne szkoły - teatr, kino, muzeum, programy profilaktyczne (Dyrekcja, zespół wychowawczy)
      • zajęcia pozalekcyjne (nauczyciele prowadzący)
      • pedagogizacja (wychowawca)
      • mówienie w obecności ucznia o jego rodzicach z szacunkiem (wszyscy)
      • współudział rodziców w życiu szkoły (Rada Rodziców) i klasy (trójki klasowe) (Dyrekcja, wychowawca)
      • zapraszanie rodziców na uroczystości szkolne (zespół ds. promocji, Dyrekcja)
      • wykorzystanie różnych umiejętności rodziców do kreowania życia szkoły, klasy (wychowawca)
  5. Problemy emocjonalne
    • Cel dzałania szkoły
      • Pokazanie sposobów rozwiązywania problemów
    • Zadania szkoły
      • propagowanie zdrowego stylu życia
      • stworzenie atmosfery życzliwości w kontaktach nauczyciel - uczeń
      • zajęcia adaptacyjno - integracyjne w klasach
      • przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
    • Sposób działania szkoły (realizuje)
      • organizowanie wycieczek (wszyscy nauczyciele)
      • prowadzenie zajęć pozalekcyjnych (wszyscy nauczyciele)
      • przeprowadzenie lekcji wychowawczych (wychowawca)
      • umożliwienie indywidualnego kontaktu z nauczycielem (wszyscy nauczyciele)
      • stałe godziny dyżuru pedagoga (pedagog)
      • pozaszkolne spotkania integracyjne (wycieczka, zielona szkoła, ognisko) (wychowawcy klas pierwszych)
      • zajęcia z przedsiębiorczośc (nauczyciel)
      • zajęcia w Centrum Informacji Zawodowej (pedagog)
      • zajęcia z przedstawicielami Młodzieżowego Biura Pracy (pedagog)
      • udział w programie "Stres pod kontrolą (pedagog)

Ewaluacja

Ocena skuteczności i wartości programu przeprowadzana w różnych wymiarach:

  • badanie skuteczności oddziaływania programu na losowo wybraną grupę młodzieży w każdym roku nauki
  • badanie skuteczności oddziaływania programu w wybranym obszarze w jednej grupie wiekowej w danym roku szkolnym

Ewaluacja została wprowadzona po pierwszym roku działania programu profilaktyki.

Opracował zespół w składzie:

  • mgr Elżbieta Zasowska
  • mgr Beata Cieślak
  • mgr Bożena Molenda

do góry

 

© Copyright Zespół Szkół Elektrycznych 2020

Technikum nr 4, Szkoła Branżowa I Stopnia nr 3